Jeśli czytasz na ten artykuł to najprawdopodobniej jesteś na początku swojej drogi z uiksami. Chciałabym Ci przybliżyć jakie pytania czekają na Ciebie na rozmowie rekrutacyjnej dla początkującego UX designera. Niektóre z nich mogą Ci się wydawać trywialne, możesz nie dowierzać, że te pytania padają, ale serio – padają, a ludzie czasem na nich padają, bo stres wraz z niepełną wiedzą nas paraliżuje.
Wybrałam najczęściej zadawane pytania przez osoby rekrutujące i też te, które sama zadaję prowadząc rekrutacje. Pod nimi znajdziesz również krótkie odpowiedzi.
Jeśli jesteś zainteresowana/y przebranżowieniem się lub chcesz zgłębić się w świat projektowania cyfrowego sprawdź nasz kurs UX/UI Designer.
Czym jest UX, a czym UI?
Zadając to pytanie chcemy sprawdzić czy rozumiesz te pojęcia, czy masz świadomość czym zajmuje się UX designer, a czym UI designer. Musisz wiedzieć jaki jest zakres obowiązków tych dwóch ról i w jakich fazach tworzenia produktu lub samego designu biorą udział. Zarówno UX designer jak i UI designer mogą pracować nad produktem lub projektem od samego początku, jednak ich obowiązki się różnią.
UX designer jest odpowiedzialny za część badawczą, analityczną i wytworzenie architektury informacji w formie makiety aby UI mógł zmienić tę makietę w mockup, czyli makietę hi-fi (high fidelity = wysokiej szczegółowości) z uwzględnieniem zasad łączenia kolorów, składania typografii i względu na to jacy użytkownicy będą z tego produktu korzystać (na podstawie części, którą zrobiła osoba odpowiedzialna za UX).
Dlaczego zdecydowałaś/eś się na UX?
Musisz mieć pewność, dlaczego tak właściwie chcesz się tym zajmować. Ważne: nie odpowiadaj, że chcesz uratować świat. UX nie uratuje świata (niestety). Ale możesz pomóc rozwiązać komuś problemy? Może interesujesz się aspektem psychologicznym? Projektowaniem? Interakcjami pomiędzy urządzeniami, a ludźmi?
Nie ma na to złej odpowiedzi, coś Cię do tego UXa przyciągnęło, więc zastanów się po prostu dlaczego obrałeś akurat tą ścieżkę. Może Twoje poprzednie doświadczenia pokazały Ci, że się tymi UXami zajmujesz od jakiegoś czasu, ale na innej płaszczyźnie i nadeszła pora aby przejść na inny poziom?
Jak wygląda Twój proces projektowy?
To nie do końca jest pytanie o rysowanie makiet czy wytłumaczenie dlaczego Twój projekt w portfolio wygląda tak jak wygląda.
Skup się na tym jak w ogóle zabierasz się do jakiegoś projektu, jak wygląda cały proces od researchu, potrzeb użytkowników, definiowania problemu, benchmarkingu, makiet, testowania i dostarczenia projektu. Twój proces projektowy nie zaczyna się na rysowaniu, a na samym początku styczności z wyzwaniem. Możesz wytłumaczyć swój proces metodyką design thinking (najbardziej popularną i po prostu efektywną) lub użyć double diamond’a:
Discover – odkrywanie
Define – definiowanie
Develop – generowanie pomysłów
Deliver – dostarczanie
Z pewnością ułatwi Ci to wyjaśnienie decyzji projektowych – skąd, dlaczego i jak to się w ogóle znalazło u Ciebie w projekcie.
Z jakiego projektu jesteś najbardziej dumna/y i dlaczego?
Tutaj również musisz się wykazać swoim myśleniem projektowym. Nie trzeba opisywać całego projektu, jesteś na początku swojej drogi, więc to zupełnie normalne, że nie masz nie wiadomo jak zaawansowanych prac w swoim portfolio.
Opowiedz o doświadczeniu związanym z projektem, które Cię najwięcej nauczyło i wyszło po prostu dobrze. Mogły to być badania, przeprowadzenie testów użyteczności z których wyszły wnioski, które ruszyły projektem, cokolwiek związanego z UX, co Ci po prostu wyszło i uargumentuj dlaczego.
Który projekt okazał się totalnym niewypałem?
Mówienie o porażkach jest ważne. Dlaczego? Bo pokazuje Twoje dojrzałe podejście do pracy i to, że umiesz i chcesz się uczyć.
Odpowiadając na to pytanie możesz przytoczyć założenia z fazy discovery (czy po prostu podczas researchu), a gdy przyszło do walidacji to poszło w kompletnie inną stronę. Może w trakcie testów użytkownicy weszli w interakcje z produktem o których nie mieliście pojęcia? Może czegoś nie zaplanowaliście?
Robiąc portfolio w pojedynkę też możesz przechodzić przez wszystkie fazy, które wymagałyby większej ilości projektantów/pracowników jak testowanie z użytkownikami. Zaprojektuj coś na podstawie założeń, a następnie pokaż to 3 osobom, które potencjalnie mogłyby z tego skorzystać. Zbierz ich opinie, nie sugeruj im niczego, zobacz jak Twoje założenia wyglądają przy ich oczekiwaniach. Przeanalizuj to i pomyśl jak można poprawić Twój projekt.
Jakie znasz metody badawcze?
Najlepiej wymienić te, które się rzeczywiście robiło lub o których się ma pojęcie. W portfolio na UX’a musisz mieć przedstawiony swój sposób myślenia i narzędzia, które Ci w tym pomagały.
Analogicznie: jeżeli piszesz wnioski z badań to te badania musiały zostać przeprowadzone – opowiedz jaką metodą. Robiłaś/eś ankietę? Może wywiady pogłębione? Jeżeli nie masz realnych użytkowników na których można przeprowadzić badania to nie znaczy, że masz zrezygnować z projektowania czegoś! Jest mnóstwo metod badawczych, na których możesz bazować swój research.
Na przykład w desk researchu możesz przeszukać niemalże cały internet. Pamiętaj, żeby zdefiniować, co chcesz znaleźć. Przeglądanie profili osób, które wpasowują się w profil grupy docelowej produktu bądź rozwiązania, które masz zaprojektować to też desk research! Fora czy grupy tematyczne pozwalają Ci na eksplorowanie wypowiedzi grupy docelowej, empatyzowania, grupowania ich myśli na Twojej tablicy, zrozumienia ich problemów i potrzeb.
Poszukaj jakie są dostępne metody badawcze i zapoznaj się z tym gdzie i jak powinno się je stosować, by na rozmowie wiedzieć o czym mowa i umieć zaproponować daną metodę do sytuacji. Nie musisz mieć w tym doświadczenia, doświadczenie i tak zdobędziesz w pracy.
Czym jest UCD, HCI, GUI, design system, service design?
UCD – user centered design, projektowanie zorientowane na użytkownika, czyli to użytkownik jest źródłem potrzeb, celów i pragnień, które przyświecają Ci gdy projektujesz.
HCI – human computer interaction, dział nauki, który zajmuje się badaniem interakcji technologia – człowiek.
GUI – graficzny interfejs użytkownika.
Design system – zbiór wizualnych elementów wielokrotnie używanych w interfejsie użytkownika. Design systemy są takimi wyznacznikami reguł jakie panują w interfejsie.
Przykłady:
https://material.io/design
https://developer.apple.com/design/human-interface-guidelines/
https://www.carbondesignsystem.com/
Service design – projektowanie usług. Usług niekoniecznie cyfrowych. Service design może być zastosowany przy projektowaniu doświadczenia restauracji dla użytkowników albo domu strachu, escape roomu itp.
Opowiedz o swojej ulubionej aplikacji i najmniej ulubionej aplikacji
Kolejne pytania z serii “mogą być straszne, bo na to nie ma definicji”. Ale nie masz się czego bać. Pomyśl o tym z czego korzystasz na co dzień i jakie masz z tym związane potrzeby – które produkty cyfrowe je rozumieją, a które nie i dlaczego? Może jakaś aplikacja ma straszny design, ale mimo to z niej korzystasz – wytłumacz dlaczego jest źle zaprojektowana.
Jak się edukujesz?
Temat tego jak się uczysz jest generalnie bardzo ważny i też często poruszany, bo przez opowiedzenie o tym osoba, która Cię rekrutuje “bada” jak myślisz, jak wyglądają Twoje decyzje projektowe, skąd bierzesz wytłumaczenie tego, co robisz i na czym bazujesz. Pamiętaj, że czytanie książek branżowych, artykułów, nauka programów takich jak Figma, odtwarzanie ekranów z Dribble’a, a najlepiej to tych ekranów, które istnieją – to wszystko składa się na uczenie się projektowania.
Jak reagujesz na krytykę
W pracy (i nie tylko) musisz być profesjonalny i dowiedzieć się skąd i dlaczego ta krytyka się pojawiła, co Twój odbiorca chciał przekazać lub osoba, która jest Twoim klientem. Nawet jeżeli się z kimś nie zgadzasz musisz zrozumieć co ta osoba chce przekazać.
Jakie ma oczekiwania względem projektu, które nie zostały spełnione? Dlaczego uważa, że nie zostały spełnione? Co musi się wydarzyć, żeby projekt spełniał tej osoby oczekiwania?Krytyka projektu nie oznacza, że robisz coś źle. Żadna pierwsza wersja nie jest idealna, a jeśli dowiesz się wcześniej, co jest nie tak to uchronisz się przed poprawianiem calego projektu później. Krytyka jest dobra (oczywiście jest mowa o konstruktywnej).
Jeśli uważasz, że krytyka względem Twojej pracy nie była konstruktywna to po prostu porozmawiaj ze swoim interesariuszem/osobą krytykującą, może źle się zrozumieliście, może nie to miała ta osoba na myśli. W tym zawodzie ogromną rolę odgrywa komunikacja i poprawne zadawanie pytań.
Co oprócz tych pytań?
Możesz zostać zapytana/y jak wyobrażasz sobie pracę na tym stanowisku, jak komunikujesz się z innymi, jak pracujesz zespołowo, a jak sam/a? Pamiętaj, żeby się przygotować na “tradycyjne” pytania. Na pewno otrzymasz pytanie dlaczego ta oferta pracy lub firma zwróciły Twoją uwagę.
Rozmowa w języku angielskim – na pewno gdzieś się wydarzy. W dobie pracy zdalnej często się też zdarza, że zespoły są nie do końca polskojęzyczne, więc nawet cała rozmowa może być po angielsku. Dobrze być na to przygotowanym. Powodzenia!

Ewa – UX designer. Planowała zostać graficzką, ale IT pokrzyżowało jej plany. Uwielbia rysowanie skomplikowanych procesów i audytowanie doświadczeń użytkowników.